De Chinese auto-industrie blijkt dankbaar te profiteren van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. De Russische invasie van Oekraïne leidde tot een stevige westerse boycot, waarbij Europese, Japanse en Koreaanse automerken zich terugtrokken uit de Russische markt.

China is in dat gat gesprongen en Chinese automerken hebben hun verkopen in Rusland flink opgevoerd. De extra vraag naar Chinese auto’s zorgde ervoor dat 2023 een recordjaar is geworden voor de auto-export van China. Het land passeerde Japan als ’s werelds grootste auto-exporteur, meldt zakenkrant The Wall Street Journal.

China verkocht in 2023 vijf keer zoveel auto’s in Rusland als in 2022, toen er 160.000 Chinese auto’s aan de man werden gebracht in Rusland, blijkt uit data van de China Passenger Car Association.

In totaal is de wereldwijde export van Chinese auto’s in 2023 volgens de eerste schattingen op 5,26 miljoen uitgekomen. Dat is ongeveer een miljoen meer dan Japan afgelopen jaar verscheepte naar het buitenland.

Rusland was goed voor ongeveer 800.000 voertuigen van de 2 miljoen auto's die China vorig jaar extra exporteerde.

Chery, een van China's grootste autofabrikanten, zag de verkoop in Rusland fors toenemen. Het Chinese bedrijf verscheepte in totaal 900.000 auto's naar landen buiten China.

Ook autofabrikanten Geely en Great Wall Motor zagen de vraag vanuit Rusland groeien.

Tegelijk herstelde de binnenlandse verkoop van auto's in China ook. Grootste drijfveer hiervoor was de aanzienlijke toename in de vraag naar elektrische auto's sinds jaren.

Autoverkopen in Rusland herstellen in 2023, maar nog wel lager dan vóór begin oorlog

Sinds de start van de oorlog in Oekraïne in februari 2022 kreeg de Russische automarkt flinke klappen. Aanvankelijk liep de verkoop van buitenlandse auto's vrijwel helemaal vast, blijkt uit een rapport van onderzoekers van de Amerikaanse Yale universiteit.

Ook zijn de prijzen van nieuwe auto's in Rusland aanzienlijk gestegen. Dit heeft de totale autoverkopen in Rusland in 2022 fors onder druk gezet, ondanks het feit dat Chinese merken de positie van westerse autofabrikanten in Rusland begonnen over te nemen. "Russen kopen minder auto's. Zo simpel is het", zei onderzoeker Steven Tain medio vorige jaar tegen Business Insider. "Het laat zien hoe zwak de positie van de consument is in Rusland."

In 2023 zijn de autoverkopen in Rusland duidelijk hersteld vergeleken met het rampjaar 2022, maar de verkopen van afgelopen jaar lagen per saldo nog wel onder het niveau van 2021.

LEES OOK: Tesla laat zich niet verslaan door concurrent BYD uit China als grootste producent van elektrische auto’s